Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Kar

Gyengénlátó Változat

Természet- és Műszaki Alaptudományi Tanszék - TDK témák

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Kaotikus rendszerek számítógépes vizsgálata

Témavezető: Dr. Nagy Péter, egyetemi docens

Valós (fizikai, biológiai, műszaki, gazdasági, szociológiai) rendszerek matematikai modellezése, számítógépes szimulációja, kaotikus tulajdonságainak vizsgálata.

Oktatást támogató interaktív szoftver fejlesztése interaktív táblára

Témavezető: Dobjánné Dr. Antal Elvira, főiskolai adjunktus

A feladat egy szabadon választott természettudományos alapozó tárgy anyagához kapcsolódó interaktív szoftver tervezése és megvalósítása. A kiíró tanszéken rendelkezésre áll két különböző típusú interaktív tábla, amelyek több jól ismert nyelven programozhatók. A megvalósítani kívánt ötlettől függően több érdekes, kutatási jellegű részfeladat is felmerülhet pl. a képfeldolgozás, számítógépes nyelvészet, gépi tanulás, ill. pedagógia területéről. A szakirodalom magyar és angol nyelven adott. Elsősorban Mérnökinformatikus BSc szakos hallgató jelentkezését várjuk. Bonyolultabb feladat több hallgató összefogásával is megvalósítható, ebben az esetben legalább egy informatikus hallgató ajánlott a csapatba.

Nyílt forráskódú optimalizáló algoritmus fejlesztése

Témavezető: Dobjánné Dr. Antal Elvira, főiskolai adjunktus

A cél valamely, a szakirodalomban ismert globális optimalizáló algoritmus megvalósítása, adaptálása egy választott szabad szoftveres környezetben (pl. Python, Julia, Octave). A szakirodalom elsősorban angol nyelven áll rendelkezésre, ezért angolul jól beszélő, erős analitikus készséggel rendelkező Mérnökinformatikus BSc szakos hallgató jelentkezését várjuk.

Vontatmányok menet-stabilitásának modellezése, vizsgálata

Témavezető: Csizmadia László, főiskolai tanársegéd

Tekintsük a \(m\) tömegű, pontszerűnek gondolt vontatóból, és a \(M\) tömegű, pontszerűnek gondolt vontatmányból álló olyan rendszert, melyet \(l=const \) hosszú, merev rúd köt össze. Amennyiben a vontatmány a mozgás irányából valamely \( \phi=\phi(t) \) szöggel kitér, úgy a sofőr föltevésünk szerint fékezéssel kívánja ezt a szöget minimalizálni (a \(\phi=0\) helyzetbe visszaállítani). Mint tudjuk a fékhatás némi késéssel alakul ki a vontatmányban, ami miatt a \(\phi\) szögkitérés időbeli változásának matematikai leírása érdekes vonásokat mutat.

Cél: Keressünk megfelelő modelleket, melyek a fönt említett jelenség leírására alkalmasak. Szimuláljuk a viselkedést, és vizsgáljuk az egyensúlyi helyzet stabilitását.

Természet- és Műszaki Alaptudományi Tanszék

Partnereink